DUURZAME MARKETING

Duurzaamheid wordt een steeds belangrijker aspect in ons leven. Steeds meer mensen vinden het belangrijk om aan onze planeet te denken. Voor bedrijven is het ook mogelijk om meer rekening te houden met duurzaamheid. Bij je marketingstrategie houd je dus het aspect duurzaamheid in je achterhoofd.  Onder duurzaamheid verstaan we de evenwicht tussen productie, mens en milieu. Hierbij richt je je op de sociale en ecologische investeringen als marketingstrategie. Consumenten willen zien dat wanneer jij als bedrijf kiest voor duurzame marketing, dat je met de productie en promotie van je producten het milieu spaart. 

4P’S BINNEN DUURZAME MARKETING

Binnen de marketing bestaan er 4 P’s, product, prijs, plaats en promotie. Wanneer jij kiest voor duurzame marketing is het belangrijk dat je duurzaamheid aan de 4 P’s van jouw bedrijf weet te koppen. Consumenten willen zien dat jij als bedrijf aandacht geeft aan het productieproces, zodat het niet te veel onze planeet beschadigd. Consumenten willen bijvoorbeeld zien dat jij gebruik maakt van gerecyclede verpakkingen of materialen. Veel consumenten hechten hier veel waarde aan als het gaat om duurzaamheid. 

Duurzaam produceren kost vaak meer geld dan wanneer je op het om de oude manier zou doen. Deze kosten moeten natuurlijk verwerkt worden in de verkoopprijs. Echter vinden de meeste consumenten die echt waarde hechten aan duurzaamheid, het niet erg om extra te betalen voor een product. Zij weten dat het duurzaam produceren duurder is. 

Vervolgens de plaats, hieronder valt de plek waar jij als bedrijf bent gevestigd als de wijze van transport. Elke keer verhuizen voor duurzaamheid is wat lastiger, maar bij de transport keuze kan je wel rekening houden met duurzaamheid. 

Tot slot de promotie. Benoem of toon aan in je advertenties dat je doet aan duurzame marketing. Benoem bijvoorbeeld ecologische keurmerken. 

STRATEGIEËN VOOR DUURZAME MARKETING

  1. Consumentgerichte marketing: Hierbij brengt ene bedrijf haar producten of diensten op de markt vanuit het oogpunt van de consument. 
  2. Innovatieve marketing: Innovatieve activiteiten en processen die nieuwe producten op de markt brengen. Hierbij richten ze zich op een bepaalde doelgroep. 
  3. Maatschappelijke marketing: Hierbij verwijst het bedrijf naar een marketingstrategie waarbij het bedrijf beslissingen neemt met duurzaamheid in het achterhoofd.