Tegenwoordig lijkt het alsof je zonder social media of zonder online marketing bijna geen klanten meer kunt bereiken. Iedereen kijkt de hele dag op zijn telefoon en kijkt niet meer wat er om hen heen gebeurt. Bedrijven steken veel moeite in online en social media marketing, maar vergeten de hele wereld van offline marketing. Ondanks de groei van de online wereld, werkt offline marketing nog steeds goed. Bij offline marketing kan je denken aan buitenreclame, zoals een bushokje.
Offline marketing brengt zeker voordelen met zich mee ten opzichte van online marketing. Hieronder staan een aantal voor- en nadelen beschreven van offline marketing, zodat jij weet of je voor jouw bedrijf offline marketing wil inzetten.
1. VERTROUWEN
Het inzetten van offline marketing werkt heel goed voor het vertrouwen van de klant. Bedrijven die gebruik maken van hoogwaardige traditionele marketing reclame zien er in de ogen van de klant vaak geloofwaardiger uit.
2. LANGDURIGE INDRUK
Uit marketing statistieken is gebleven dat klanten traditionele afgedrukte advertenties langer onthouden dan een online advertentie. Het lezen offline advertenties vraagt meer tijd, focus en aandacht van de klant, maar daardoor onthoud de klant de advertentie wel.
3. GEEN UITWEG
Wanneer mensen naar buiten gaan, komen ze de ene na de andere offline advertentie tegen. Mensen kunnen deze advertenties niet negeren en worden dus gedwongen of te kijken naar de offline advertenties.
4. ANDERE DOELGROEP
Naast alle mensen die gebruik maken van social media, is er ook een generatie die helemaal niet online zit. Denk hierbij aan de oudere generatie, zij hebben geen social media account of de nieuwste telefoon. Deze doelgroep kan je dus niet bereiken met online, maar wel met offline advertenties.
Naast de vier voordelen die hierboven staan beschreven, zitten er ook nadelen verbonden aan offline marketing.
1. DUUR
Een deel van de offline marketing kent zeker een prijs. Tijdschriften of reclameborden zijn vaak duurder vanwege de kosten voor arbeid, productie en advertentieruimte. Een flyer daarentegen is niet zo duur, omdat je als bedrijf vaak in grote aantallen laat afdrukken
2. BEPERKTE TIJD
Wanneer je als bedrijf gebruik maakt van advertentieruimte, betaal je hiervoor. Alleen in de periode waarin jij betaalt, kan je de advertentie naar buiten brengen. Er is dus maar een beperkte periode waarin mensen jouw offline advertentie kunnen zien.