Online marketing is niet meer te missen uit je strategie als bedrijf. De gemiddelde persoon spent toch flink wat uren achter zijn mobiel of laptop en wordt overspoeld door online advertenties. Sommige bedrijven vragen zich af wat hun marketingstrategie moet zijn. Is er een combinatie nodig van offline en online marketing of is tegenwoordig alleen nog maar online marketing relevant? Online marketing is zeker heel belangrijk echter brengt het ook nadelen met zich mee. Hieronder staat een duidelijke opsomming van de voor- en nadelen die online marketing met zich meebrengt.
1. WERELDWIJD BEREIK
Met online marketing kan je als bedrijf mensen over de hele wereld bereiken. Je bent niet meer beperkt tot de snelweg waar jij je advertentie op een reclamebord hebt hangen. Nee, door online advertenties kun je mensen over de hele wereld bereiken.
2. MEETBAAR
Via online tools heeft elk bedrijf de mogelijkheid om alles bij te houden over de advertenties. Je kan zien hoeveel mensen de advertentie hebben gezien, hoeveel likes, hoeveel deelacties, en zelfs of mensen door hebben geklikt naar bijvoorbeeld je website. Al deze dingen zijn online veel beter en makkelijker meetbaar dan wanneer je gebruik maakt van offline marketing.
3. TOEGANKELIJK
Online marketing is makkelijk. Ieder bedrijf, ieder persoon kan er gemakkelijk bij. Het enige wat je nodig hebt is een computer of telefoon en een internetverbinding. Met deze tool kan iedereen over de hele wereld gemakkelijk bij jouw online marketing.
Naast dat online marketing wereldwijd bereikt heeft, gemakkelijker meetbaar is en toegankelijk is voor iedereen, zitten er ook zeker nadelen aan verbonden
1. BEPERKTE DOELGROEP
Wanneer je je marketing alleen via online platformen doet, bereik je niet de mensen die niet online zitten. Zoals bijvoorbeeld de oudere generatie. Veel van de oudere generatie heeft wel een computer of een telefoon, maar ze zitten er vaak niet zo veel op als de jongere generatie.
2. SPECIALE EXPERTISE
Online marketing vereist speciale expertise. Je moet leren hoe online marketing en online functies werken. Het is belangrijk dat je deze functies onder die knie hebt voordat je effectief online marketing strategie kunt bedenken en uitvoeren.
3. CONCURRENTIE
Via online marketing heb je veel meer te maken met directe concurrentie. Als jij je advertentie op een billboard hebt hangen, dan hangt alleen jouw reclame op dat billboard. Maar naast jou advertentie op Facebook op Instagram, staan nog tien keer dezelfde soort advertentie van andere bedrijven. De concurrentie is online veel meer dan offline.