Alles wat we doen heeft een impact op onze wereld en het is belangrijk om die impact zo positief mogelijk te maken. Voor veel mensen en bedrijven betekent het verbeteren van hun impact op de wereld dat zij zich richten op duurzame oplossingen. Op dit moment groeit de duurzame markt sneller dan ooit tevoren, vooral in de wereld van de marketing.
Volgens het NYU Stern Center for Sustainable Business groeiden de op duurzaamheid gerichte producten tussen 2013 en 2018 5,6x sneller dan de op conventionele wijze op de markt gebrachte producten. En het gaat niet langzamer. In 2019 namen duurzaam op de markt gebrachte producten 16,1% van de markt in beslag, maar waren ze goed voor 54,7% van de groei van de markt voor verpakte consumptiegoederen.
Hoewel digitale marketing geen verpakt goed is, hebben deze trends wel degelijk invloed op de industrie. Mensen worden zich steeds meer bewust van klimaatverandering en het belang van duurzaamheid en marketeers moeten bijblijven. Dus, hoe doe je dat? Duurzame marketing!
1. KIES ZORGVULDIG UW PLATFORMS EN MATERIALEN
Dit is vooral belangrijk voor traditionele mediabedrijven. Als u overweegt pamfletten te versturen, zoek dan naar alternatieven. Het gebruiken van veel papier schaadt het milieu zodat overweeg alternatieven zoals radioadvertenties of het bellen van de plaatsen u die pamfletten zou verzenden. Als pamfletten uw enige optie zijn, zoek dan naar het meest milieuvriendelijke papier en de meest milieuvriendelijke printer. Een van Colibri’s favoriete duurzame printers is Greenprinter.
Deze tip geldt ook voor digitale platforms en tools. Wanneer u betaalt een bedrijf om uw advertentie te draaien op hun platform of een abonnement op een tool te kopen, bent u het ondersteunen van hun praktijken, al dan niet ze in lijn met uw waarden. Voordat u een keuze maakt, kijk naar de waarden van het bedrijf en de impact op het milieu.
2. HERGEBRUIK WAT JE KUNT
Denk bij marketing aan de uitdrukking “reduceer, hergebruik, recycleer”. Het lijkt misschien vreemd om dit op marketing toe te passen, maar het kan echt. Laten we het even op een rijtje zetten.
- Verminderen. Maak of gebruik geen onnodige dingen. Bijvoorbeeld, als u een voorbeeld flyer maakt, maak er dan maar een paar om afval te verminderen.
- Hergebruik. Het maakt niet uit in welke branche u werkzaam bent, het is belangrijk om te proberen te hergebruiken wat u kunt. Als je een stand hebt op een evenement, gooi dan niet je materialen weg na afloop, maar bewaar ze en misschien zul je ze op een dag kunnen hergebruiken.
- Recycle. Gebruik gerecycleerde materialen! Als je aantekeningen maakt, maak ze dan op gerecycled papier als je liever pennen dan toetsenborden gebruikt. Traditioneel marketingmateriaal kan worden gemaakt van gerecycleerd materiaal. Consumenten zullen uw inspanningen waarderen.
3. WERK MET DUURZAME KLANTEN
Vergelijkbaar met tip nummer één, probeer te werken met bedrijven wiens missie en visie voor een betere planeet op één lijn liggen met die van u. Wanneer u een product of bedrijf op de markt brengt, moet u in hun werk geloven. Onderdeel van het ondersteunen van hun werk is het geloven in hun waarden. Iets verkopen dat een positieve impact heeft op de planeet is een onderdeel van duurzame marketing.
4. INVESTEER IN MILIEUVRIENDELIJKE TECHNOLOGIE
Er zijn veel milieuvriendelijke tech-opties die er zijn. Green-tech producten kunnen helpen bij het ondersteunen van de tools die je nodig hebt om je werk te doen. Bijvoorbeeld, digitale marketeers moeten stroom voor hun computers. Er zijn veel betaalbare zonne-energie-opties beschikbaar die u kunt gebruiken om uw computer van stroom te voorzien. Er zijn zelfs tools zoals de Wemo Smart Plug die u laten weten wanneer uw apparaten stroom verbruiken en hoeveel.