DE VOOR- EN NADELEN VAN SOCIAL MEDIA MARKETING

Voordat we het kunnen hebben over de voor- en nadelen van social media marketing, is het wel belangrijk om vast te stellen wat social media marketing inhoudt. Om het eenvoudig te omschrijven, is social media marketing wanneer een merk gebruik maakt van social media platforms om in contact te komen met de doelgroep. Social media kan helpen om de verkoop te laten groeien, om verkeer naar de website te leiden, het merk op te bouwen en om de relaties met klanten te creëren.
In 2020 waren de belangrijkste social media platformen; Instagram. Facebook, Snapchat, Twitter en Youtube. 

Nu we in kaart hebben gebracht wat social media marketing inhoudt, kunnen we door naar de voordelen ervan. 

BETERE KLANTTEVREDENHEID

Wanneer je als bedrijf direct reageert op vragen of zorgen van consumenten, zullen deze mensen zich meer verbonden voelen tot jouw merk. Onderschat nooit de waarde van goede klantenservice. Consumenten krijgen het gevoel dat ze ertoe doen en dat is waar het bij klanttevredenheid allemaal om draait. Via social media kun je snel contact opnemen met je doelgroep en dat is een groot voordeel. 

VERBETERDE MERKBEKENDHEID

Omdat tegenwoordig bijna iedereen social media gebruikt, komt je doelgroep makkelijker en sneller in contact met je merk. En wanneer je kwaliteitscontent deelt met de doelgroep, zal de naamsbekendheid toenemen. Deze content zal namelijk geliked of gedeeld worden waardoor je nog meer zult bereiken. 

KOSTENEFFECTIEF

Wanneer je social media marketing goed aanpakt, hoeft het niet veel te kosten. Het aanmelden bij de social media platforms is ook gratis. Een social media stratgie kan zowel op Twitter, Facebook als Instagram goed werken, daarvoor hoef je niet compleet iets nieuws voor te bedenken en uit te geven. 

 

Naast de bovenstaande voordelen, zitten er uiteraard ook nadelen verbonden aan social media marketing. 

KANS OP REPUTATIESCHADE

Wanneer een klant een minder goede ervaring heeft gehad met jou bedrijf en dit plaatst op social media, verspreid dit zich erg snel. Het is echter niet handig om deze negatieve berichten te verwijderen. Het is handiger om vriendelijk te reageren en samen te komen tot een oplossing. Hierdoor zien andere social media gebruikers ook hoe jij als bedrijf met klanten omgaat.  

BEPERKINGEN IN HET TYPE CONTENT

Op social media ben je niet helemaal vrij om te kiezen wat voor content je plaatst. Op twitter ben je bijvoorbeeld beperkt tot enkel een tekstbericht. Op tik tok ben je verplicht om een filmpje te plaatsen. Het is niet mogelijk om elk bericht klakkeloos over te nemen voor een ander social media platform