Omdat marketing van invloed is op de meeste gebieden van je bedrijf, is een marketingbudget van cruciaal belang voor jouw succes. Marketing is veel meer dan alleen reclame en promoties, en het budget moet de vele gebieden van planning, prijsstelling en distributie van het product of dienst dekken als je concurrerend wilt blijven en je winst wilt maximaliseren
BELANGRIJKSTE BUDGETCATEGORIEËN
Jouw marketingbudget moet de macro-aspecten van je bedrijf bestrijken: marktonderzoek, productplanning en -ontwikkeling, financiële prognoses om de productie- en prijsdoelstellingen te helpen bepalen, distributiemethoden, reclame, promoties en public relations. Onder elk van deze categorieën zijn verschillende sub-categorieën van uitgaven, zoals het ontwerp diensten die nodig zijn voor elke reclame die je maakt of kosten die je maakt voor het vervullen van promotionele kortingen. Als je het marketing budget, beginnen met een lijst van precies wat gebieden die je nodig hebt om aan te pakken in de marketing van het product of dienst en hoe je elk gebied aan te pakken.
SUBCATEGORIEËN
Voordat je begint met het maken van de definitieve versie van je product of dienst, voer je marktonderzoek uit om te bepalen wat de markt wil. Begroot geld voor klantenenquêtes en focusgroepen, het evalueren van de concurrentie, het kopen van industrieonderzoek, het ontwikkelen van een doelgroepenprofiel en het testen van de marketing van uw eerste product of dienst, inclusief de kosten van gratis monsters of demonstraties.
Onder productplanning en -ontwikkeling, budgeteer je geld voor het maken van prototypes, inclusief ontwerpdiensten en fabricage. Zodra je precies weet wat je gaat verkopen en wie het gaat kopen, maak je een mediaplan om de boodschap uit te dragen. Neem de kosten op van copywriting, ontwerp, drukwerk en de aankoop van advertentieruimte, de kosten van promoties in de winkel en daarbuiten, zoals het bijwonen van beurzen en het sponsoren van evenementen of organisaties, en de kosten van online marketing, met inbegrip van eventuele uitgaven voor het aannemen en afhandelen van bestellingen, zoals de verwerking van creditcards.
PERSONEEL EN CONTRACTANTEN
Iemand moet alle taken in verband met marketing uitvoeren, en je budget dekt de uitgaven in verband met het gebruik van intern personeel, contractanten, reclame- en public-relationsbureaus, groothandelaars, distributeurs en verkopers. Stel benchmarks vast voor wanneer het financieel zinvoller is om gecontracteerde diensten intern te laten uitvoeren en vice versa. Trek commissies en honoraria af van de verkoop waarin deze kosten zijn opgenomen.
BUDGETTERINGSFORMULES
Bedrijven stellen vaak een statisch budget vast voor pre-communicatie marketing behoeften, zoals onderzoek en ontwikkeling, en een dynamisch budget voor uitgaven aan reclame, promoties en public relations. Hoewel het vaak een goed idee is om verhoogde marketinguitgaven te koppelen aan verhoogde verkoop, kan het verlagen van je marketinguitgaven wanneer de verkoop traag verloopt het probleem verergeren. Een marketingbudget is belangrijk om je te helpen het accent van je promotie-inspanningen proactief te verleggen naar goedkope methoden, zoals sociale media of promoties in de winkel, tijdens trage perioden.