Iedere organisatie komt op een punt waarbij ze nieuwe werknemers of stagiairs nodig hebben of willen. Maar wat moet je doen als maar weinig mensen reageren op de vacatures die online staan? Of mensen zonder de juiste expertise solliciteren? Dan moet je zelf opzoek gaan gaan potentiële werknemers of je bedrijf onderscheidend en leuker aanbieden online ten opzichte van je concurrenten. Om dit te doen beschrijven we hieronder meerdere tips die jouw kunnen helpen bij je zoektocht naar nieuwe werknemers.
Maak een video over de organisatie
Iedereen kent het op papier beschreven sfeerbeeld van de organisatie bij een vacature. Echter zullen veel mensen geen associatie hierbij hebben en daardoor misschien afhaken. Een leuke manier om dit te doen, is door het maken van een korte video. In deze video kan je informatie geven over de vacature, maar kan je ook sfeerbeelden laten zien van de werkplekken en bijvoorbeeld de vrijdagmiddagborrel. Dit nodigt veel meer uit en potentiële werknemers hebben meteen een goed beeld van jouw organisatie.
Gebruik meerdere kanalen
Wanneer je een vacature of het hierboven beschreven video online plaatst, zorg er dan voor dat het niet op 1 kanaal terecht komt. Plaats hem op je eigen website, op je social media kanalen en zelfs op een vacature site. Op deze manier bereik je meer mensen dan wanneer je jezelf beperkt tot een platform
Scholen benaderen
Ben jij als organisatie op zoek naar stagiairs of studenten die bijna afgestudeerd zijn? Dan is het een idee om hogescholen te banderen. Veel studenten lopen in hun laatste twee jaar een stage en zoeken ook een bedrijf om daarna te blijven hangen voor een echte baan. Op de hogescholen zitten gegarandeerd potentiële stagiairs of werknemers.
Medewerkers en social omgeving inschakelen
Een hele logische stap is om aan je huidige medewerkers te vragen of zij mensen in hun omgeving mensen kennen die opzoek zijn naar een leuk baan. Jouw medewerkers vinden jouw bedrijf als het goed is leuk en uitdagend, dus zij zijn de ideale mensen om jouw organisatie positief te verspreiden.
Uiteraard kan jij ook je eigen sociale omgeving zoeken naar nieuwe werknemers. Echter willen sommige juist geen goede bekenden bij hun in het bedrijf.