Dit zijn de online marketing trends voor 2023!

2023 is ondertussen alweer een tijdje onderweg, tijd om eens te kijken naar de verandering in online marketing ten opzichte van vorig jaar. Wat is er veranderd, wat is hetzelfde gebleven en waar moet je op letten in je werkzaamheden. Je leest hier de beste marketing tips voor 2023.

Maak korte video’s

Dit is misschien wel de grootste trend in marketing die we je kunnen geven. Video’s waren de afgelopen jaren al enorm belangrijk voor een goede digitale marketing. Beeld zegt tenslotte meer dan woorden. Onderzoek wijst ook uit dat de spanningsboog van mensen in de loop van de tijd verminderd. Rond de eeuwwisseling lag de spanningsboog van mensen nog rond de 12 seconden, vandaag de dag is de concentratie al gezakt naar gemiddeld 8 seconden. Met andere woorden, de content die je schrijft moet zo kort mogelijk, en toch zo krachtig en duidelijk mogelijk zijn om je website te verbeteren.

Verbeter je SEO met AI

De computer is anno 2023 bijna zelf een content marketeer. Wil je je SEO verbeteren, dan ontkom je er bijna niet aan om AI, ook wel artificial intelligence, te gebruiken. Als je de laatste periode het nieuws hebt gevolgd heb je de term ‘’ChatGPT’’ waarschijnlijk wel gehoord. Dit programma scheelt jou heel erg veel tijd, want het schrijft zelf goede teksten. Het programma staat nog in de kinderschoenen, dus let wel op dat je de teksten nog moet nalezen en verbeteren. 

Deze trends in marketing zorgen er ook voor dat de consument zelf aan de slag kan met content schrijven. Je hoeft niet alles zelf meer te doen. 

Houd er wel rekening mee dat AI geen vervanging is van jouw werkzaamheden! De computer bedenkt niks zelf en schrijft dus nooit nieuwe content. De informatie wordt altijd ergens anders vandaan gehaald.

Bovendien is de AI meestal ingesteld in het Engels. De teksten die door de computer worden gegenereerd zijn dat ook. De teksten worden uiteraard wel vertaald, maar door de Engelse focus barsten de Nederlandse vertalingen in de meeste gevallen van de spelfouten en klopt ook de grammatica niet. AI is dus een hulpmiddel, niet een vervanging.

Maak gebruik van influencer-marketing

Een volgende online marketing tip is een ontwikkeling die al jaren loopt. Het gebruik van influencers, mond-tot-mondreclame is per slot van rekening één van de, zo niet dé, meest effectieve manier van reclame. Influencers hebben een enorm bereik en bestaan in iedere denkbare branche.

Ruim 70% van de millennials worden bovendien beïnvloed door aanbevelingen van invloedrijke leeftijdsgenoten. Van alle potentiële klanten vertrouwt ongeveer de helft op invloedrijke mensen.

Beleving bij de gebruiker

Met andere woorden, user experience. Zorg met e-mailmarketing voor een persoonlijke touch richting de klant. Bied bijvoorbeeld persoonlijke aanbiedingen aan, stuur een mail tijdens de verjaardag van de klant of tijdens de belangrijke feestdagen. Zo blijft je onder de aandacht bij de klant en profiteer je van deze dagen. Deze marketing tips is niet per se nieuw, ook is het niet een trend specifiek voor 2023. Desondanks blijft het een relevant tip om mee te nemen in je digitale marketing.

Updates van Google

De laatste trend is wellicht niet van toepassing voor de lezers die hun marketing uitbesteden aan bureaus, maar voor de marketeers onder ons des te meer! 

Google heeft besloten om het analyseprogramma Google Analytics te updaten, naar Google Analytics 4. Het doel van het programma blijft hetzelfde, maar de manier waarop is sterk verbeterd. De rapportages die jou inzicht geven in de resultaten van je website zijn verduidelijkt.

De data van het verkeer die organische naar jouw website komen, worden opgedeeld is verkeer via de app en verkeer via het web. Zo krijg je een completer beeld van de activiteiten van de potentiële klanten. 

Wacht niet te lang met het overzetten van je data naar de nieuwe Analytics-versie. De originele versie verdwijnt per 1 juli 2023. 

Als je rekening houdt met deze online marketingtrends kan je je SEO-werkzaamheden in 2023 enorm verbeteren!