Welke deel van je behaalde omzet besteed je weer aan de volgende advertentie of campagne? Welke hoeveel is realistisch en haalbaar? Hoe ga ik dit verdelen en aan welke middelen?
Dan zijn vragen die voor sommige organisatie lastig te beantwoorden zijn. Het is ook niet gemakkelijk om zomaar bovenstaande vragen te beantwoorden. Maar dit zijn wel belangrijke vragen om te beantwoorden. Vandaar dat in deze blog alles staat om jou te helpen om antwoorden te geven op bovenstaande vragen.
10% MARKETINGBUDGET
De eerste stap is om je marketing budget vast te stellen. Pas als je dit hebt vastgesteld kun je verder gaan kijken naar mogelijkheden en een stappenplan maken. Het wordt aangeraden om ongeveer 10% van je jaarlijkse omzet te besteden aan marketing. Sommige zullen schrikken van dit percentage. Maar als jij niks uitgeeft aan advertenties en campagnes, hoe verwacht je dan dat mensen bij jou terecht komen?
80/20 REGEL
Als je het marketingbudget hebt vastgesteld, is het tijd voor de volgende stap. Marketing kan je natuurlijk onder verdelen onder offline en online marketing, en dat is aan jou nu ook te taak. Hoeveel van je marketingbudget ga je besteden aan billboard reclames en hoeveel aan social media campagnes? Ook dit is voor veel lastig om te bepalen. Want heeft offline marketing nog wel zin?
Om eerst antwoord te geven op de vraag of offline marketing nog wel zin is, dat is het antwoord ja! Nog steeds is het essentieel om te investeren in offline marketing, alleen niet zo veel meer als vroeger.
Tegenwoordig is de regel 80/20. Hierbij wordt bedoeld dat je 80% van je marketingbudget besteed aan online advertenties en 20% aan offline advertenties.
UITBESTEDEN
Nadat je hebt bepaald wat je marketingbudget is en hoeveel hiervan je gaat besteden aan offline en online marketing, is het tijd voor de volgende stap. Bij het bedenken en uitvoeren van bijvoorbeeld advertenties, denken bedrijven vaak dat het interne maken goedkoper is dan wanneer het zou uitbesteden aan een extern bedrijf. Echter wanneer jij de verkeerde werknemer de opdracht hebt laten uitvoeren en je komt daar achteraf achter, dan heb je veel geld weggegooid.
Heb jij niet de juist capaciteiten in huis? Waarom zou je het dan niet uitbesteden aan een extern bedrijf die erin is gespecialiseerd. Dit zal het mooiste resultaat leveren.