TACTIEKEN VOOR HET CREËREN VAN EEN MKB-MARKETINGSTRATEGIE

De eerste gedachte die je zal hebben is, wat is MKB? MKB-marketing is een verzameling naam voor kleine tot middelgrote bedrijven gebruiken om hun organisatie op de markt te brengen. MKB bedrijven bestaan maximaal uit 999 mensen. Doordat MKB bedrijven uit minder werknemers bestaan, zijn er ook kleine budgetten beschikbaar. Hierdoor zien de marketingmethodes van MKB bedrijven er anders uit dan van grote bedrijven met veel werknemers. 

Onderstaande vijf technieken zijn de beste technieken voor een MKB

1. CAMPAGNEDOELEN BEPALEN 

Eerst is het belangrijk om te bepalen wat het doel is van je organisatie. Wat wil je met je marketingstrategie bereiken? Zorg voor een duidelijk en haalbaar doel. En hoeveel mag het kosten? Een realistisch budget vaststellen is ook belangrijk. 

De doelen die je hebt vastgesteld sturen de strategie en het budget biedt de middelen aan waarmee je het doel wil bereiken. 

2. CONTENTMARKETING

Contentmarketing mag niet ontbreken in jouw MKB marketingstrategie. Het is een van de beste marketingstrategieën die er bestaan. Het helpt om geloofwaardigheid bij klanten op te bouwen en jezelf te positioneren. 

Hierbij kan je denken aan

  • blogs
  • Podcast
  • Videos

Hierbij is het van belang dat je content ontwikkelt die voor jouw doelgroep van belang is en zorg daarbij voor kwalitatief goede content

3. ONTWERP EEN WEBSITE

Om een goede MBK marketingstrategie te ontwikkelen is het als eerst belangrijk dat je een handige en mooi ontworpen website hebt. Een website is de plan waar jouw klanten naar toe gaan voor informatie. Jouw website is ook de plek waar jouw marketingstrategie heen moet leiden.
Een goed website is:

  • gebruiksvriendelijk
  • mobielvriendelijk
  • informatief

4. SOCIALE MEDIA

Voor MKB bedrijven is sociale media een ideale plek om nieuwe contacten te leggen met de doelgroep. Kom erachter op welke social media kanalen je doelgroep zich bevindt. Daarna kan je beginnen met informatie en contact te delen met je doelgroep. Daarnaast is het mogelijk om een advertentiecampagne op sociale media op te zetten. 

5. INVESTEER IN SEO

Het is handig om te leren hoe je SEO kunt optimaliseren zodat je als organisatie als hoogste eindigd in de zoekresultaten in Google. Dit kan lastig zijn, maar is zeker de moeite waard om in te investeren. Het allerbelangrijkste voor iedere bedrijf is natuurlijk dat (potentiële) klanten jouw organisatie goed kunnen vinden.